Created jtemplate joomla templates

 
 

Πρόωρα μωρά..."πρόωρες" σκέψεις και συναισθήματα!

Παρασκευή, 14 Φεβρουάριος 2014 12:05  
 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
 

Η διαχείριση των συναισθημάτων των γονέων με προώρα μωρά αποτελεί ένα δύσκολο κομμάτι στο χώρο της ψυχικής υγείας. Όμως είναι απαραίτητη η συναισθηματική αυτεπίγνωση για τους γονείς, καθώς συμβάλλει στη ψυχική τους ισοροπία με αποτέλεσμα να γίνονται πιο (απο)δοτικοί στο χτίσιμο της πρώιμης σχέσης με το μωρό τους.

Κατά την προγεννητική περιόδο οι γονείς προγραμματίζουν και φαντάζονται τη ζωή με το νέο μέλος της οικογένειας.Όμως στην περίπτωση της προωρότητας τόσο η εμπειρία του τοκετού όσο κι οι πρώτες μέρες της γονεϊκότητας σκεπάζονται με ένα πέπλο αρνητικών συναισθημάτων, ανησυχίας, θλίψης, άγχους, μην αφήνοντας την χαρά και τον ενθουσιασμό να αναδυθούν.

Είναι φυσιολογικό για το γονιό με πρόωρο μωράκι να βιώνει πολύ-σύνθετα συναισθήματα κάνοντας τη συναισθηματική εμπειρία να είναι διαφορετική για την κάθε οικογένεια.

Σκέψεις και συναισθήματα των γονέων με πρόωρα μωρά

Μερικά ενδεικτικά συναισθήματα των γονέων με προώρα μωράκια είναι: θυμός, ενοχές, θλίψη, αδυναμία, ανησυχία, ελπίδα, λύπη, έντονη και εντατική αγάπη, επιθυμία να είναι με το μωρό τους, αίσθημα απώλειας, μοναξιάς.

Πολύ πιθανό τα συναισθήματα να συνοδευόνται απο σκέψεις όπως:

«Αισθάνομαι ενοχές που γεννήθηκε προώρα κάτι έκανα εγώ.» Είναι μια συνηθισμένη σκέψη ακόμα και σε μητέρες που είχαν άριστη προγεννητική φροντίδα, που πρόσεχαν το διαιτολόγιο τους, παράγοντες όχι ενδεικτικοί για τη μη προωρότητα.

«Ανησυχώ οτι το μωρό μου δεν θα ξέρει οτι είμαι γονιός του.» Το παιδί γνωρίζει ήδη τους γονείς του καθώς απο την περιόδο της εκγυμοσύνης αναγνωρίζει την φωνή της μαμάς.Ένα προώρο μπορεί να δει τη διαφορά ανάμεσα στη φωνή της μαμάς του και των νοσοκόμων- γιατρών.Όταν χαιδευέτε το μωράκι σας, μιλήστε του απαλα με την φωνή της αγάπης και της ανακούφισης, με τη φωνή που θέλει να επιστρέψει σπίτι.

"Ανησυχώ οτι η παραμονή του στη ΜΕΝΝ θα έχει μακροπρόθεσμες αρνητικές απιδράσεις στη συναισθηματική υγεία." Οι έρευνες δείχνουν οτι τα προωρα μωράκια ,μεγαλώνουν και είναι το ίδιο συναισθηματικά υγιή με τα υπόλοιπα παιδιά.

Είναι πολύ πιθανό να βιώνετε τόσο θετικά αλλά και αρνητικά συναισθήματα με αποτέλεσμα αυτή η αντίφαση να είναι χαοτική και εξοντωτική.Είσαστε χαρούμενη που βλέπετε το παιδί σας και που βρίσκεστε εκεί μαζί του αλλά όχι που δεν μπορείτε να το πάρετε μαζί σας. Ενθουσιάζεστε που κάνει κάποια προόδο αλλά και ανησυχείτε.

Η μίξη των συναισθημάτων που βιώνουν οι γονείς με προώρα είναι απόλυτα φσιολογική και είναι πιθανόν κάποιοι γονειίς όταν ερωτηθούν πώς νιώθουν να αναφέρουν όλα τα παραπάνω.

Σίγουρα δεν υπάρχουν ιδανικές συμβουλές που θα εξαφανίσουν κάθε αρνητικό συναίσθημα και θα μας κάνουν να μην ανησυχούμε. Ας μην ξεχνάμε οτι όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση, βοηθώντας μας να γνωρίσουμε καλύτερα τον εαυτό μας μέσα απο τους τρόπους έκφρασης τους.

Μερικές ενδεικτικές συμβουλές διαχείρισης των συναισθημάτων 

Αναγνώριση και αποδοχή των συναισθημάτων απο τους γονείς. Αναγνωρίστε τα συναισθήματα και ονοματίστε τά, μοιραστείτε τά με τον σύντροφο ή με ένα φίλο σε μια στιγμή χαλάρωσης και αποφόρτισης.Βρεθείτε πρόσωπο με πρόσωπο με αυτά που νιώθετε και δώστε χώρο στον εαυτό σας να αποδεχτεί αυτό που νιώθει ως ένα κομμάτι του εαυτού του, κλάψτε, φωνάξτε, γελάστε, αποφορτιστείτε.Χρειάζεται να απαντάμε τακτικά στο ερώτημα «τί νιώθω» και να μην αισθάνομαστε άβολα να το δείξουμε. Δοκιμάστε να γράψετε τα συναισθήματα σας, καθώς βοηθάει να τα κατανοήσετε και να τ' αποδεχτείτε πιο εύκολα.

Αναζήτηση πηγών στήριξης και αποδοχή βοήθειας απο τους άλλουςΕκμεταλλευτείτε την εποχή του διαδικτύου και επωφελειθήτε απο τις ομάδες κοινωνικής δικτυώσης και τα φόρουμ καθώς μπορείτε να συναντήσετε γονείς που πέρασαν κάτι αντίστοιχο ή και περνάνε. Σε περίπτωση που νιώθετε την ανάγκη και την επιθυμία μη διστάσετε να μιλήσετε με κάποιο σύμβουλο ψυχικής υγείας.

Υποστηρίξτε σαν σύντροφοι ο ένας τον άλλο.Είναι χρήσιμο να κατανοήσετε οτι τόσο ο μπαμπάς όσο και η μαμά βιώνουν διαφορετικά συναισθήματα ή και τα ίδια αλλά έχουν διαφορετικούς τρόπους διαχείρισης αυτών. Μιλήστε για αυτά που νιώθετε και μην ξεχνάτε οτι και οι δύο προσπαθείτε και δίνετε τον πιο καλύτερο εαυτό σας.

Τα συναισθήματα σας είναι πολύτιμα και δεν χρειάζεται να απολογηθείτε ή να εξηγήσετε σε κανέναν γι αυτά.

 

γράφει η Μαρία Γιαλούρη, Συμβουλευτική ψυχολόγος -Συντονίστρια Ομάδων Σχολών Γονέων κι επιστημονική συνεργάτιδα του 4yourfamily.gr 

Τη βρίσκετε και στο www.desmoskardias.blogspot.gr

Image courtesy of Praisaeng at FreeDigitalPhotos.net

Τελευταία τροποποίηση: Σάββατο, 15 Φεβρουάριος 2014 11:19
 

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.

Παρακαλώ, γράψτε τον παρακάτω αριθμό ασφαλείας:
2331