Created jtemplate joomla templates

 
 

Κάνετε διαρκώς αρνητικές σκέψεις; Τι φταίει και πως να το αντιμετωπίσετε

Δευτέρα, 15 Δεκέμβριος 2014 17:06  
 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
 

Η επαναλαμβανόμενη αρνητική σκέψη ορίζεται ως αφηρημένη, επίμονη, αρνητική έμφαση στα προβλήματα και στις εμπειρίες ενός ατόμου που είναι δύσκολο να ελεγχθεί. Η επαναλαμβανόμενη αρνητική σκέψη έχει βρεθεί να παρατείνει το αρνητικό συναίσθημα και βλάπτει τη γνωστική, συμπεριφορική και διαπροσωπική απόδοση. Τα άτομα που πάσχουν από επαναλαμβανόμενη αρνητική σκέψη συνήθως την αναπτύσσουν κατά τη διάρκεια της εφηβείας μετά την οποία είναι πολύ δύσκολο να σταματήσει.

Έχει συνδεθεί με πολύ άγχος και διαταραχές διάθεσης συμπεριλαμβανομένης της διαταραχής γενικευμένου άγχους, τη μείζονα καταθλιπτική διαταραχή, τη διαταραχή μετατραυματικού στρες και την κοινωνική διαταραχή άγχους. Η επαναλαμβανόμενη αρνητική σκέψη είναι συμπτωματική για τα άτομα με διαταραχή διάθεσης ή άγχους αλλά είναι και από μόνη της ένας παράγοντας κινδύνου για αυτές τις διαταραχές. Επομένως όσο νωρίτερα διαγνωστεί και παρασχεθεί θεραπεία τόσο το καλύτερο, καθώς είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη της παιδικής και εφηβικής ηλικίας.

Ένας παράγοντας κινδύνου είναι το πλαίσιο μιας οικογένειας και η ιδιοσυγκρασία του παιδιού. Το πλαίσιο της οικογένειας που χαρακτηρίζεται από υπερβολικό έλεγχο στη ανατροφή των παιδιών προβλέπει υψηλά επίπεδα επαναλαμβανόμενης αρνητικής σκέψης. Επίσης τα παιδιά που έχουν την τάση να σκέφτονται αρνητικά, αλλά είναι λιγότερο πιθανό να καταστείλουν μια αυταρχική συμπεριφορά από τους γονείς τους λόγω ιδιοσυγκρασίας, είναι σε μεγαλύτερο κίνδυνο από ότι τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μόνο το πλαίσιο της οικογένειας. Για να αποτραπεί αυτό οι ερευνητές προτείνουν τα όσο το δυνατόν νωρίτερα παρεμβατικά μοντέλα.

Ένας άλλος παράγοντας κινδύνου είναι το παιδί μιας καταθλιπτικής μητέρας. Τα παιδιά των μητέρων που έχουν ιστορικό μείζονος κατάθλιψης βρίσκονται σε υψηλότερο κίνδυνο από ότι τα παιδιά που δεν έχουν τέτοιο ιστορικό. Τα παιδιά των μητέρων με κατάθλιψη είναι 3-4 φορές πιο πιθανό να διαγνωστούν με κατάθλιψη. Επιπλέον τα παιδιά που έχουν στο ιστορικό τους καταθλιπτικά επεισόδια είναι πιο πιθανό να παρουσιάζουν τέτοιες συμπεριφορές σήμερα από ότι εκείνα δίχως τέτοιο ιστορικό.

Υπάρχει όμως και γενετική εξήγηση. Η έρευνα έχει εξετάσει τη σχέση μεταξύ του μεταφορέα σεροτονίνης 5-HTTLPR και των αρνητικών σκέψεων. Άτομα με δύο αλληλόμορφα 5-HTTLPR έχει αποδειχτεί ότι στοχάζονται αρνητικά, περισσότερο κάτω από συνθήκες άγχους από ότι άτομα με άλλους γονότυπους.

Ένας ακόμη παράγοντας είναι το φύλο. Οι γυναίκες είναι πολύ πιο πιθανό να σκέφτονται αρνητικά από ότι οι άνδρες. Ενώ έχει προταθεί ότι οι άνδρες είναι πιο πιθανό να επιχειρήσουν να αποσπάσουν τον εαυτό τους κατά τη διάρκεια κατάθλιψης.

Τα άτομα που προσπαθούν να δώσουν έμφαση στην καταστολή των αρνητικών στοχασμών μέσω της στρατηγικής αποφυγής, ακούσια δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στις ίδιες τις αρνητικές σκέψεις και είναι πιο δύσκολο να απαλλαγούν από αυτές.

Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι ο ύπνος μπορεί να μετριάσει αυτές τις σκέψεις και ότι οι επαναλαμβανόμενες αρνητικές σκέψεις συνδέονται τόσο με το χρονοδιάγραμμα του ύπνου όσο και με τη διάρκειά του. Τα άτομα που πηγαίνουν στο κρεβάτι αργότερα ή κοιμούνται λιγότερο διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο από αυτά που κοιμούνται νωρίς ή περισσότερο.

Τέλος μπορεί να είναι καλό απλά να μιλάμε για πράγματα που μας απασχολούν. Η σκέψη και η ομιλία για επιμένουσες αρνητικές σκέψεις, στις κατάλληλες περιστάσεις, μπορούν να δημιουργήσουν πιο υγιή άτομα. Η υγιής αυτό-αποκάλυψη μπορεί να είναι ωφέλιμη για τα άτομα που πάσχουν από επαναλαμβανόμενες αρνητικές σκέψεις.

 

γράφει η Γεωργία Σπύρου, Ειδική Παιδαγωγός κι επιστημονική συνεργάτιδα του www.4yourfamily.gr

Τη βρίσκετε και στο http://specialedu.gr 

Image courtesy of  Sira Anamwong at FreeDigitalPhotos.net

 

 

Τελευταία τροποποίηση: Σάββατο, 27 Δεκέμβριος 2014 18:39
 

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.

Παρακαλώ, γράψτε τον παρακάτω αριθμό ασφαλείας:
3784