Created jtemplate joomla templates

 
 

Trans λιπαρά: Που βρίσκονται, πως να τ' αποφύγετε

Σάββατο, 15 Φεβρουάριος 2014 11:09  
 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
 

Που βρίσκονται τα trans λιπαρά οξέα, οι επιπτώσεις στην υγεία και πως ν' αποφεύγονται, σ' ένα άρθρο που θα σας λύσεις πολλές απορίες και θα σας βοηθήσει να βάλετε μια πιο σωστή βάση στη διατροφή σας...

 

Η ιστορία τους

Το 1911 κυκλοφορήσαν τα πρώτα προϊόντα όπου φυτικά έλαια μετατρέπονται από υγρή μορφή σε στερεή. Τα προϊόντα αυτά είναι στερεά σε θερμοκρασία περιβάλλοντος, αλλά λιώνουν κατά το ψήσιμο. Η υψηλή θερμοκρασία τήξης και η διάρκεια ζωής που δίνουν στα προϊόντα τα κάνει ιδιαίτερα χρήσιμα και προτιμώνται κυρίως από τη βιομηχανία τροφίμων.

Πού βρίσκονται τα trans λιπαρά

Παραδοσιακά η μόνη σημαντική πηγή λιπαρών οξέων με trans διπλούς δεσμούς ήταν τα γαλακτοκομικά προϊόντα και κρέατα από μηρυκαστικά, το λίπος του μοσχαριού, το βούτυρο και το λίπος του γάλακτος.

Σήμερα, κύριες πηγές είναι τα μαγειρικά έλαια για αρτοσκευάσματα (κρουασάν, μπισκότα) και φυτικά λιπαρά επάλειψης. Επίσης το τηγάνισμα ελαίων σε υψηλές θερμοκρασίες και η επαναλαμβανομένη χρήση του ίδιου λαδιού οδηγεί σε μεγάλη συγκέντρωση trans λιπαρών.

Επιπτώσεις στην υγεία

Ο κύριος κίνδυνος υγείας που έχει αναγνωριστεί από την κατανάλωση trans λιπαρών είναι ο αυξημένος κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων. Σε μια περίληψη που δημοσιεύτηκε το 2006 στο New England Journal of Medicine, αποδεικνύεται πως η κατανάλωση trans λιπαρών ακόμη και σε πολύ μικρές ποσότητες (1-3% της ημερήσιας κατανάλωσης ενέργειας) επηρεάζει όσο κανένα άλλο μακροθρεπτικό συστατικό τον κίνδυνο ανάπτυξης καρδιαγγειακών παθήσεων. Η ισχυρότερη απόδειξη προέρχεται από τη Μελέτη Nurse’s Health Study όπου για κάθε 2% αύξηση των θερμίδων από trans λιπαρά, διπλασιαζόταν ο κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων. Eπιπλέον, τα trans λιπαρά αυξάνουν την LDL χοληστερόλη («κακή»), μειώνουν την HDL («καλή»), έχουν φλεγμονώδη δράση και επιδεινώνουν την αντίσταση στην ινσουλίνη, ιδιαίτερα σε άτομα με προδιάθεση για σακχαρώδη διαβήτη.

Σήμερα

Στην Ελλάδα δεν είναι υποχρεωτική η αναγραφή της ποσότητας των trans λιπαρών στη συσκευασία. Εάν όμως στη λίστα των συστατικών αναφέρεται ότι περιέχει μερικώς υδρογονωμένα λιπαρά ή υδρογονωμένα λιπαρά, αυτό πιθανότατα σημαίνει πως περιέχουν trans λιπαρά.

Συστάσεις

Η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) συνιστά τον περιορισμό κατανάλωσης trans λιπαρών, ενώ ο American Heart Association ορίζει ως ανώτατο όριο ημερήσιας πρόσληψης των trans λιπαρών το 1% των θερμίδων.

Πώς να αποφεύγονται τα trans λιπαρά

Για να αποφύγετε την κατανάλωση trans λιπαρών, μπορείτε:

  • Να αφαιρείτε το εμφανές λίπος από τα κόκκινα κρέατα.
  • Να καταναλώνετε γαλακτοκομικά χαμηλά σε λιπαρά.
  • Να ελέγχετε τις ετικέτες των προϊόντων και να επιλέγετε αυτά που δεν περιέχουν trans ή υδρογονωμένα ή μερικώς υδρογονωμένα λιπαρά.
  • Να αποφεύγετε τα τηγανητά προϊόντα και τις υψηλές θερμοκρασίες τηγανίσματος.

 

γράφει ο Νίκος Καφετζόπουλος, Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος κι επιστημονικός συνεργάτης του 4yourfamily.gr

Τον διαβάζετε και στο http://www.nutribase.gr 

Image courtesy of KEKO64 at FreeDigitalPhotos.net

 

Τελευταία τροποποίηση: Σάββατο, 15 Φεβρουάριος 2014 16:13
 

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.

Παρακαλώ, γράψτε τον παρακάτω αριθμό ασφαλείας:
4699